• Lenneke

Wandelen als je alleen stil kan zitten.


"Wandelen maakt je hoofd leeg", "Je moet dagelijks 10.000 stappen lopen", "Zitten is het nieuwe roken". Maar wat als je zo moe bent dat zelfs de supermarkt al te ver weg is? Als je af en toe al moeite hebt om op te staan voor een kopje thee? Een relaas over onze haat/liefde verhouding met wandelen.


"Je moet lekker gaan wandelen!", is goed voor je. Hoe vaak heb je dat wel niet gehoord? En hoe vaak heb je wel niet gedacht "ja, dat klopt ga ik doen..morgen". Ik had, ja klopt had, een haat-verhouding met wandelen. Vooral toen ik net in mijn burn-out terecht kwam kon ik letterlijk bijna geen stap verzetten. Hele dagen heb ik op de bank gehangen of in bed gelegen. De uitputting die je voelt na een hardloopsessie ervoer ik als ik de post uit de brievenbus ging halen.


"I have a therapist. Her name is Djax."

Naar buiten moeten

Het is heel lastig he, want je weet en het is allemaal bewezen dat wandelen goed voor je is. Voor je lichaam maar vooral ook voor je hoofd. En toch, ondanks dat ik het wist, heb ik het toch niet gedaan. Daar kwam verandering in toen mijn partner en ik besloten een puppy te kopen. Nu moest ik naar buiten, nu moest ik die kleine uitlaten. Ik kreeg opeens plezier in het wandelen en ging ik steeds vaker naar buiten. Ik maakte zelfs lange(re) wandelingen.


Wandelen heeft mij vreugde opgeleverd en rust gegeven. Creativiteit borrelde op, ik kreeg verbinding met de natuur (lekker zweverig maar ik bedoel bewust kijken naar water, bomen, vogeltjes, struiken, gewas), verbinding met mijn emoties en sociale contacten! Want je komt veel mensen tegen buiten. Als ik een dag niet wandel met mijn hond voel ik het in mijn lijf, in mijn hoofd.


5 minuten

Heel eerlijk, dankzij Djax kwam ik in het bos terecht! En Djax heeft mijn vreugde gegeven op heel veel andere levels. Maar ik wil hier natuurlijk niet vertellen dat de enige manier om buiten te komen een hond is. Ik denk dat het goed is om je te beseffen dat je op die bank mag hangen en in bed mag liggen. Wellicht kan je aan jezelf beloven dat je elke dag 5-10 minuten buiten bent. Dat je eerst de straat uitloopt, dat je daarna een blokje omgaat of met een vriend/vriendin afspreekt om met een "koffie to go" een rondje park wandelt maar hee wees niet al te streng voor jezelf. Als jij een off-day hebt dan heb je die en dat gaat het een dag later vast iets beter en zet je die stap buiten weer!


Heb jij ook een haat/liefde verhouding met wandelen? Weet jij alle mooie wandelingen in de buurt? Of heb jij nog een gouden tip voor een andere burningwoman?

Let me know! Stuur je mij een berichtje?

 

Meer weten?


Kijk vooral eens dit filmpje van Erik Scherder over waarom wandelen goed voor je brein is. Rebecca Solnit gaat in haar boek Wanderlust nog een stukje verder en onderzoekt de betekenis van het wandelen door de geschiedenis heen. Geïnspireerd geraakt? Op dit leuke instagram account worden heel veel mooie wandelplekjes gedeeld.