• Judith

Stop met DOEN en start met ZIJN


Het is een mooie ochtend in juli als ik afspreek met Bianca Heezen op een gezellige terras in het pittoreske Eerbeek. Bianca woont in Eerbeek met haar hondje Pip, is heel gelukkig in de liefde en heeft een fijne job als general manager bij Mr.Green. Daarnaast is zij yogadocent. Via ons Instagram kanaal zijn we nu bezig met een drieweekse verdieping rondom het thema yoga. Hoe kan yoga je helpen in je burn-out? En kan yoga je misschien helpen om een burn-out te voorkomen? Omdat Bianca zelf twee keer een burn-out heeft gehad, heb ik haar gevraagd of ze mij wat meer wil vertellen over wat yoga betekende tijdens haar burn-outs.


“Mijn eerste burn-out voelde als iets wat snel gefixed moest worden. Er klopte iets niet, het gevoel van falen oversteeg en ik moest gewoon zo snel mogelijk herstellen van mezelf. Achteraf is het allemaal symptoombestrijding geweest. Ik was op zoek naar een quick fix”, zo vertelt ze.

"Mijn hoofd was altijd twee stappen voor op mijn lijf"

“Ik had een drukke baan in het westen van het land bij een grote bank. Binnen deze organisatie wilde ik een bepaalde route doorlopen en om de zoveel jaar een carrièrestap maken.”


Om 06:45 ‘s ochtends ging ze de deur uit om vervolgens rond 08.30 te arriveren op haar werk. “Overdag had ik vaak de hele dag afspraken staan en stond ik weer om 18.30 uur voor mijn eigen voordeur om vervolgens nog wat boodschappen te doen, een grote ronde te hardlopen en nog even voordat ik naar bed ging mijn laptop open te klappen en wat laatste dingen voor het werk te doen. Mijn hoofd was altijd twee stappen voor op mijn lijf; maar dat besefte ik pas achteraf.


Een paar jaar voor mijn eerste burn-out was ik in aanraking gekomen met yoga. Ik wist dat het goed voor mijn lijf zou zijn en dat ik meer zou kunnen ontspannen. Vanuit die optiek ben ik er mee gestart en ik merkte dat ik er ook nog goed in was! Ik was lenig, flexibel en sterk. In veel dingen die ik deed vond ik dat toch belangrijk, er goed in zijn.


Er kwam een moment dat ik na een yogales letterlijk in de spiegel keek en besefte dat ik er anders uitzag of, bedacht ik toen, was ik anders naar de wereld gaan kijken? Ik werd nieuwsgierig en wilde verder uitzoeken hoe yoga daar een rol in speelde. Ik startte naast mijn drukke baan en sociaal leven een opleiding als yogadocent.”


"Mijn yoga docentenopleiding was de trigger voor mijn tweede burn-out"

Terwijl Bianca praat wordt het steeds drukker om me heen. Grappig bedenk ik me; dat ik ondanks de drukte helemaal tot rust kom bij haar..


“Tijdens mijn yoga docentenopleiding werd ik enorm geconfronteerd met mijzelf. Ik moest de weg naar binnen maken, de lagen afpellen (vanuit mijn jeugd) om tot de ware kern te komen. Het ging niet meer om de oefeningen, of om lenig zijn.. Het ging ineens over met aandacht bewegen en ademen. Het gaat er niet om dat je op je hoofd kan staan. Maar juist, wat kom je tegen bij elke houding?


Ik heb altijd geleerd dat ik dingen moest doen die nuttig waren, een bepaald doel hebben, en vanuit controle fixte ik altijd alles. Mijn yoga docentenopleiding was de trigger voor mijn tweede burn-out.”


Bianca pauzeert even. We bestellen nog een drankje.. En dan gaat ze verder met haar verhaal..


“Ik viel letterlijk om. Ik reed richting het kanaal en mijn handen begonnen helemaal te trillen en ik kon alleen maar huilen en voelde dat ik volledig blokkeerde."


"Mag het ongemak er ook zijn zonder dat het direct opgelost moet worden?"

"Mijn tweede burn-out was een feit, maar er was wel iets wezenlijks anders dit keer. Dit keer voelde ik me sterk genoeg om het proces aan te gaan en andere keuzes te maken. Ik moest letterlijk tot stilstand komen. Ik ging yin yoga volgen, ik leerde me over te geven aan een bepaalde houding en te onderzoeken wat er gebeurde in mijn lijf, in mijn hoofd en in mijn hart. Echt onderzoeken wat iets met je doet dus. Ik heb me in mijn leven altijd aangepast aan alle verwachtingen (die ik zelf ook had gecreëerd) en wist niet hoe ik mijzelf kon verbinden met mijn ware kern.


Yoga zorgt ervoor dat je stilstaat bij je lijf en je ademhaling en dat er gevoelens boven komen. Onlangs vroeg een deelnemer van mijn les me na afloop waarom ze emotioneel werd tijdens een houding, ze vond het duidelijk ongemakkelijk. We willen graag begrijpen waarom dingen gebeuren, maar kun je ook laten zijn wat er is? Mag het ongemak er ook zijn zonder dat het direct opgelost moet worden? Juist door het enkel te voelen (met je lijf dus, en niet met je hoofd) en het te laten zijn ga je naar de kern."


" De grootste ziekte van deze tijd is onwetendheid"

"Kun jij eigenlijk laten wat er is?” vraagt Bianca aan mij.


Ik bedenk me dat ik een paar dagen geleden mijn dochter heb getroost toen ze enorm verdrietig was. Mijn opvoeding is erop gericht dat emoties er zijn en mogen zijn maar merkte dat ik na een half uur huilen er klaar mee was. Het veroorzaakte bij mij onrust en daarom wilde ik dat ze rustig werd. Ik denk dat het ook zo werkt in de wereld. Wij zelf weten niet hoe we met emoties om moeten gaan of voelen ongemak (irritatie/ frustratie/ boosheid/ vermoeidheid) wanneer iemand niet lekker in zijn vel zit. We zoeken meteen een oplossing of negeren de emotie en waaien het weg.


“De grootste ziekte van deze tijd is onwetendheid, dat zei mijn allereerste yogadocent regelmatig” vervolgt Bianca. We oordelen vaak en snel, over onszelf en over anderen. Je daarvan bewust zijn, nieuwsgierig blijven en met een open blik blijven kijken, moeilijk maar mooi als je dat kunt.


Binnen yin yoga neem je soms oncomfortabele houdingen aan en leer je om daar naartoe te ademen. Door er naartoe te ademen wordt je ongemak minder. Dus doordat je door het gevoel gaat word je lichter en zo werkt het ook met emoties. Laat het oncomfortabele gevoel van bepaalde emoties toe, omarm het en wordt lichter.


Ik sta dan stil bij mij ademhaling. Met yoga beweeg je op het ritme van je adem, je adem vertelt je wat jij nodig hebt. In het dagelijkse leven volgt onze adem meestal onze beweging. De adem past zich aan. Ben je bijvoorbeeld gestrest, dan adem je sneller. Door vaker op een dag stil te staan bij jouw ademhaling weet je ook beter hoe je lijf voelt en kan je betere keuzes maken in wat jij op dat moment nodig hebt.”


"Durf wat meer te spelen en fouten te maken"

Ik vraag aan Bianca of ze, naast haar mooie verhaal, nog iets wil meegeven aan onze lezers.


“Al is het maar vijf minuten op een dag, sta even stil ‘hoe adem ik?’, ‘hoe voelt mijn lijf?’, ‘wat heb ik nodig?’. Durf te vertrouwen, maak keuzes met je hart en met overtuiging. Durf wat meer te spelen en fouten te maken. STOP met doen en START met zijn.”


Met die prachtige woorden sluiten we af. Met hernieuwde energie ga ik naar huis. Het is goed om weer herinnerd te worden aan waar het om gaat: niet oplossen (voor een ander), maar luisteren (naar een ander) en observeren.


Is deze blog herkenbaar voor je? Hoe helpt yoga jou? Lukt het jou om meer te vertrouwen op je gevoel? Ik ben erg benieuwd naar jouw verhaal, laat je het mij weten?


Yoga inspiratie